Projekt

Francesco Pollini and the early Italian piano tradition

Die frühe italienische Klavierschule steht in direktem Zusammenhang mit der klassischen Wiener Klaviertradition, wobei der Mozart-Schüler Francesco Pollini (1762–1846) das zentrale Bindeglied darstellt. Ein Überblick über Pollinis Werk ermöglicht es, seine Persönlichkeit im Kontext der beruflichen Strategien eines Musikers seiner Zeit zu positionieren: als Pädagoge, Komponist und Interpret. Die Rezeptionsgeschichte der frühen italienischen Klaviermusik wird dabei ebenso beleuchtet wie die Instrumente der Zeit und ihr Einfluss auf die örtliche Klaviertechnik.

Forschungsposter (pdf)

 

Conference Report

Ein weiterer Tagungsbericht zur Konferenz Beethoven and the Piano erschien in Eighteenth-Century Music (18/2, 2021, S. 327–329). Hier Auszüge daraus:

«Last year Mark Evan Bonds described in these pages ‘the robust health of Beethoven research today’ (Eighteenth-Century Music 17/2 (2020), 302), and while the global health crisis affecting many scholarly and artistic events connected with Beethoven makes that description now seem inappropriate, there can hardly have been a better illustration of his assessment than the conference under discussion here. It once again showed that few other musicological topics can count on such a diversity of perspectives and methodologies, presented by scholars with a wide range of backgrounds and nationalities. [...] Some critics have questioned the extent to which the Beethoven scholarly community still has the ability to produce new and stimulating research, given the intense interest that the composer has enjoyed over the past century and more. This conference has shown that Beethoven’s relation to the piano remains fertile ground for scholarship, and there is no end in sight.» (Marten Noorduin)