Veranstaltungen

2023 Historical Embodiment in Musical Performance The Performer’s Body as a Tool in Interpretation Research

Musical interpretation is by definition closely tied to the body of the performer. Traces of past performances, such as those left in writing (annotated parts or written instructions) as well as in sound (piano rolls or early recordings) need to be investigated in consideration of the performer’s body. Consequently, understanding the meaning of historical text and sound information requires retrospective translation processes, i.e. from annotations back into cultural practices, from instructions back into sound, from early recordings back into performance. The conference – taking place in Bern (Switzerland), 2–4 November 2023 – seeks to investigate innovative methods for the analysis of musical performance and interpretation, with a special focus on “historical embodiment” and “musical reenactment” in the developing field of “early recordings informed performance”.

KALENDER

  • 9. Januar 2026Schreiben mit Stimmen

    Zum Ende des vierjährigen, vom SNF geförderten Forschungsprojekts Schreiben mit Stimmen geben wir in...

    mehr lesen
  • 12. Januar 2026Mikroton

    Nach der erfolgreichen Premiere dieses Formats anlässlich Pierre Boulez’ 100. Geburtstag im März...

    mehr lesen
  • 18.–20. März 2026Postdigital

    Nähere Informationen folgen.

    mehr lesen
  • 8. Mai 20263. Musikpädagogische Forschungstagung

    Unter dem Titel «Vom Übersetzen – musikbezogene Didaktik in Diskurs und Praxis» widmen sich an der...

    mehr lesen
  • 10.–12. Mai 2026Symposium Klavierrollen

    Nähere Informationen folgen.

    mehr lesen

Die Hochschule der Künste Bern
ist ein Departement der Berner Fachhochschule